• De populaire video-app TikTok gaat door AI-software gegenereerde advertenties brengen, gebaseerd op gezichten van betaalde acteurs en influencers.
  • TikTok wil merken en influencers helpen om sneller content te maken in verschillende talen.
  • Contentmakers hebben eerder hun zorgen geuit over hoe generatieve AI hun verdienmodel zou kunnen raken.
  • Lees ook: Khaby Lame is wereldwijd de populairste persoon op TikTok: dit zijn z’n ambities.

TikTok rolt een tool uit waarmee merken advertenties kunnen brengen die door AI-software worden gegenereerd. De reclames maken gebruikt van data van betaalde acteurs en influencers die door software op basis van artificial intelligence (AI) worden aangepast.

De populaire video-app wil zogenoemde “avatars” aan gaan bieden, die getraind zijn met het uiterlijk van betaalde acteurs, met een licentie voor commercieel gebruik.

Deze functionaliteit moet adverteerders in staat stellen om aangepaste avatars te maken, die lijken op een influencer of een andere representant van een merk, met opties om advertenties in diverse talen uit te brengen.

TikTok geeft aan dat het de functie nog aan het testen is met contentmakers. Het zal advertenties die met de tool zijn gemaakt als door AI gegenereerd bestempelen, schreef het bedrijf op 17 juni.

In een demonstratie liet het bedrijf een serie door AI-software gegenereerde avatars zien, gebaseerd op TikTok-influencers. De influencers leggen (via hun avatar) uit waarom ze profiteren van een AI-tool die hun gezicht gebruikt. De functie, Symphony Avatars, zal "merken en contentmakers helpen sneller zaken te doen, meer inhoud te maken en meer mensen te bereiken", zo luidde de boodschap.

In de video werd verder benadrukt dat AI-programma's met avatars snel content kunnen maken, binnen enkele minuten een uitlegvideo van een product kunnen produceren en meerdere talen spreken.

Sommige contentmakers zien AI als bedreiging

Lang niet alle contentmakers zijn enthousiast over het idee van door AI gegenereerde influencers. Toen eerder dit jaar een advertentie met een avatar van marketingbureau SelfMade viraal ging, uitten sommige makers hun zorgen over wat generatieve AI zou kunnen betekenen voor hun broodwinning en de toekomst van de branche.

"Als dit iets is dat aanslaat, maak ik me grote zorgen over de toekomst van mijn bedrijf," vertelde micro-influencer Kristen Bousquet in mei aan Business Insider.

AI-tools worden met argwaan gevolgd, nu schrijvers, acteurs, musici, journalisten en anderen bang zijn dat kunstmatige intelligentie uiteindelijk kan leiden tot het einde van hun beroep.

TikTok lijkt een deel van de zorgen te willen wegnemen, in ieder geval aan de kant van merken. "TikTok Symphony is ontworpen om de menselijke verbeelding te verbeteren en te versterken, niet om deze te vervangen", schreef het bedrijf in een toelichting. "Door het zware werk te doen, geeft het jou en je team de vrijheid om de focus te leggen op de strategische en empathische aspecten van je TikTok-marketing."

Voor influencers presenteert het bedrijf Symphony Avatars als een kans om tijd te besparen en merkdeals uit te breiden door hun gezicht uit te lenen voor wereldwijde campagnes in landen waar ze de taal niet spreken.

TikTok heeft ook een adviesraad opgericht voor zijn AI-programma, waarin enkele contentmakers en vertegenwoordigers van merken zitten. Die raad zal dienen als een "open forum voor het bespreken van de toepassing en het gebruik van AI in creatieve marketing", schreef het bedrijf.

TikTok is niet het enige Big Tech-platform dat experimenteert met door AI gegenereerde avatars. Vorig jaar bracht Facebook-eigenaar Meta AI-chatbots uit met de gelijkenissen van beroemdheden, waaronder Tom Brady, Kendall Jenner en YouTuber MrBeast.

Meta biedt ook een reeks generatieve AI-tools voor adverteerders om afbeeldingen te maken, achtergronden te veranderen en verschillende soorten teksten te testen.

Google, Microsoft en Apple doen ook mee aan de race om meer generatieve AI-functies in hun producten te introduceren.

LEES OOK: Loonkloof op social media: zo bepalen haartype, huidskleur en leeftijd wat influencers verdienen op Instagram en TikTok.